Adept - chaos v poľských uliciach


     Keď je reč o Poľsku, prvé, čo mi napadne, sú famózne, neskutočne chutné, neopakovateľné plnené šišky z jednej pekárničky, ktorú sme objavili na výlete v Krakowe. Áno, mohla by som sa tváriť inteligentne a spomenúť napríklad pohnutú históriu, príšerne poznamenanú holokaustom, ale čo sa budem opekňovať? Po prvé mi na to málokto skočí a po druhé sa nebojím priznať že som hovado nenažrané a najsilnejší dojem na mňa urobila moja spokojná zažívacia sústava. Čo sa však týka literatúry, nie som si istá či som vôbec už mala tú česť s poľským autorom. O to väčšiu zvedavosť vo mne vzbudila kniha Adept od Adama Przechrztu (určite sa jeho priezvisko dá aj vysloviť, ale nech ma parom uchytí, ak tuším ako). 

    Svet zasiahla konjunkcia (priblíženie, v tomto prípade paralelných svetov) a jej následkom sa na viacerých miestach vytvorili enklávy (ohraničené autonómne miesta uprostred iného územia). Nie som taká vzdelaná, pri prvých stránkach knihy som výrazne pozdvihla navštevovanosť online slovníkov. V spomínaných enklávach žijú krvilačné príšery a démoni, takže vstúpiť do nich sa odvažujú len vojaci (asi im je jedno či im z mozgu spraví huspeninu guľka alebo tesáky s rozmermi sloních klov) a alchymisti, hľadajúci vzácne substancie, ktoré poskytujú ich liečivým výrobkom úplne iný rozmer. Pri jednej z takýchto potuliek sa alchymista Rudnicki stretne s dôstojníkom Samarinom. Ich prvé dobrodružstvo vyústi do ožratia sa pod obraz Boží, no neskôr musia spolu čeliť ako démonickým, tak ľudským nepriateľom, riešiť záhady enklávy aj politiky a ich spočiatku vrúcne priateľstvo získa viac trhlín než slonica po pôrode trojičiek. Pardon za tú predstavu. 

    Nápad s enklávami plnými divotvorných tvorov a netvorov, ktoré by sa cítili v Stredozemi ako doma, ma nadchol a tešila som na skvelé čítanie s prvkami urban fantasy. To ale narazila medená kosa na kameň zo zliatiny titánu. Autor (volajme ho Adam, neviem či budem schopná napísať jeho priezvisko ešte raz bez chyby) vytvoril veľmi zaujímavé a originálne prostredie, takže mi je fakt ľúto, že ho nechal tragicky nevyužité. Hrdinov reálne v enkláve sledujeme v dvoch prípadoch, tie ostatné sú oklieštené iba na konštatovanie že tam niekto niečo videl, niečo sa tam stalo alebo si tam niekto odbehol ako večer do Tesca pre plechovku piva. Je to fakt škoda, lebo neokukaný námet oblasti, ktorá musí byť obohnaná striebornou stenou, aby z nej nevyliezali hnusné potvory, má podľa môjho skromného názoru ohromný potenciál. 

    Celkovo mi výber tém pre túto knihu prišiel ako z garážového výpredaja. Dáme si niečo z fantasy, počkať, romantika za euro? To musím mať, a aha, tam majú v skvelej cene historickú politiku, no a keď som už tu, zoberiem si aj tamto sci-fi. Nemám nič proti knihám, ktoré sa nedržia striktne jedného žánru, ale tu som mala dojem, že Adam písal podľa toho, na čo mal momentálne chuť. Kniha sa začína ako urban fantasy, postupne však problematika enklávy ustupuje do úzadia v prospech politických spiknutí a mocenských machinácií. Do toho sa miestami montovali ešte tie spomínané ďalšie témy a ja som zrazu nevedela, čo čítam. To sa mi stáva pravidelne pri študovaní návodu na skladanie nábytku z Ikey (klamem - ja len pozriem na obrázok, pokrčím plecami a nechám to na odborníka), ale pri knihách s takýmto zaradením sa väčšinou cítim celkom zorientovaná. Adept bol pre mňa, žiaľ, rovnaký chaos ako očkovacia lotéria.

    Kniha sa odohráva počas ruskej okupácie Poľska, za vlády cára Mikuláša II., a obsahuje mnoho ruských výrazov, ktoré sú na konci knihy preložené a vysvetlené. Ja som toto tajomstvo samozrejme odhalila až po prečítaní, ale až tak mi to nevadilo, mnoho tých výrazov sa dá ľahko vydedukovať z kontextu. Každopádne, ak chcete byť v obraze ako Mona Lisa, nalistujte si vysvetlivky v závere. 

    Štýl písania bol pre mňa ďalšou čerešničkou na torte. Takou tou čo vyzerá neodolateľne až do momentu, keď do nej v dobrej vôli zahryznete a zistíte, že je z plastu. Autor nemá problém vytvoriť napínavé a zamotané situácie, rovnako súboje sú v príbehu skvelo zvládnuté, ale tým, ako sa snaží poňať veľké spektrum tém naraz, mnoho okolností zostalo nedotiahnutých a veľa motívov vysvetlených len tak medzi rečou. Naopak pre kooperáciu ľudí a démonov vytvoril súbor pravidiel, ktoré sú zbytočne obšírne a komplikované (napríklad prísaha, ktorá musí mať menej slov ako použité oslovenie - he? Mám si vziať ruženec alebo kalkulačku?). Adept sa napriek tomu vôbec nečíta zle - stránky ubiehajú jedna radosť, ale veľmi ma rušilo vedomie, že vlastne ničomu poriadne nerozumiem, pretože než sa stihne poriadne vyriešiť jedna vec, začne sa dej točiť okolo inej.

    Čo ale musím vyzdvihnúť, sú vydarené ilustrácie, ktoré perfektne vystihujú a dopĺňajú atmosféru knihy. V elektronickej verzii som si ich nemohla až tak vychutnať, ale čitatelia, ktorí si zadovážia tlačenú verziu, sa určite majú na čo tešiť. 

    Adept je len prvou časťou série Materia prima, takže je vysoko pravdepodobné, že ten chaos začne v ďalších pokračovaniach dávať zmysel. Záver prvej knihy je presne taký, aký neviem vystáť - typ Vypadnutý signál. Deje sa niečo neskutočne dramatické, ale autor to utne v najlepšom a čitateľ má smolu. To samozrejme nepripisujem do výpočtu negatív knihy, každý spisovateľ si môže ukončiť knihu ako uzná za vhodné, len si subjektívne myslím že sa to dá aj menej drasticky než amputáciou. 

    Napriek tomu, čo všetko som tu zase obrblala, nezúfajte ak vás táto kniha čaká na poličke. Mne tento štýl nesadol a za ďalšie časti série neobetujem žiadnu končatinu, ale mnohým čitateľom môže práve multižánrovosť, odkaz na dejiny zmiešaný s fantáziou a postupné odhaľovanie rôznych nepriateľov vyhovovať. Adept má rozhodne skvelý potenciál a zaslúži si pozornosť, hoci mne by viac ulahodila jednoduchšia forma. No ak máte radi príbehy, ktoré sa neodvíjajú lineárne, na ktoré sa treba fakt sústrediť, kde vám nič nie je podané na striebornom podnose a na rozuzlenie ste ochotní čakať aj niekoľko kníh, smelo do toho!

    Prajem príjemné čítanie! :)

    

Komentáre

Obľúbené príspevky z tohto blogu

Prečo sú Hry o život najlepším YA svojej doby

Pohádka - Temná veža light version

Cyklus vlkodlaka - dávno napísaná, dlho očakávaná kingovská jednohubka