Amari a Noční bratia - inkarnácia Harryho Pottera


    Mohla by som povedať, že patrím k tým šťastlivcom, ktorí boli v časoch, keď Harry Potter uzrel svetlo svetla, akurát v tom správnom veku - teda rovesníčka hlavných hrdinov. Mohla by som hrdo konštatovať, že som s Harrym vyrastala. Ale svoj týždenný limit klamstiev som už vyčerpala, keď sa ma kamoška pýtala, či v tej sukni nemá veľký zadok (ak to čítaš - nie, naozaj nemáš, ale budúci týždeň sa ma na to radšej nepýtaj), takže budem úprimná - svojho času ma mánia okolo mladého čarodejníka s poškriabaným čelom (hej, viem že to je jazva po kliatbe Avada Kedavra, schovajte tie prútiky) obišla ako vegetarián továreň na salámu. To však neznamená, že by ma príbehy o mládeži oplývajúcej nadprirodzenými schopnosťami nebavili ani dnes (a toho Pottera som tiež už dočítala). Preto som sa s radosťou vrhla na prvotinu B. B. Alstona, knižku Amari a Noční bratia.

    Amarin starší brat Quinton je už dlhšiu dobu nezvestný. Niekto by mohol povedať, že k zmiznutiu zo sociálneho bytu v chudobnej štvrti by mu trebalo skôr pogratulovať, Amari je však presvedčená, že jej bratovi sa muselo stať niečo neveľmi príjemné, pretože to nie je typ, ktorý by sa na svoju rodinu vykašľal ako pudel na žehličku vlasov a odporúčal sa do preč, zanechajúc po sebe len tikajúci kufor. Tajomný kufrík však neukrýva Súpravu mladého chemika, ale pozvánku na letný výcvik v Úrade nadprirodzených vecí. Na začiatku výcviku je každému adeptovi jeho najvýraznejší talent zmenený na nadprirodzenú schopnosť, Amari má však tú smolu, že jej talent v tomto svete zaváňa skôr basou než pracovnými úspechmi. Medzi spolužiakmi sa neteší veľkej obľube, jej šance na úspech nie sú práve najvyššie, no je to jediná možnosť, ako zistiť, kam zmizol jej brat. 

    B. B. Alston si je evidentne vedomý, že píše pre dvanásťročné deti, a tak sa ani nepokúša osloviť hĺbavého zádumčivého čitateľa rozsiahlym úvodom zahŕňajúcim stvorenie sveta a transcendentálnu úvahu o dôležitosti smrekovca opadavého, ale ide rovno na vec - Amari najskôr rieši nepríjemný konflikt so spolužiačkou, no doma si ani nestihne vyložiť nohy na stôl (mama by ju za to zrejme aj tak nepochválila), a už je konfrontovaná možnosťou stať sa súčasťou nadprirodzeného sveta. Príbeh nepôsobí uponáhľane ani nedotiahnuto, na druhej strane však autor nič zbytočne nenaťahuje, takže dej začne pekne odsýpať v podstate už od prvej stránky. 

    Nie som si istá, či Amari fanúšikov Harryho Pottera poteší, alebo skôr vytočí do biela. Nenápadných aj menej nenápadných podobností so svetom mladistvých čarodejníkov totiž pozornejšie oko odhalí viac než dosť. Dievčina, ktorá nemala doteraz ani šajnu o nejakom nadprirodzenom svete, sa zrazu ocitne vo výcvikovom programe, kde sa po obrade pripomínajúcom triediacu ceremóniu rozhodne pre kariéru aurora...ech, totiž, agenta, má síce medzi rovesníkmi pozíciu outsidera, ale napriek tomu si nájde kamarátku s geniálnou mysľou, ktorá jej pomáha v pátraní po temnom čarodejníkovi, čo si robí zálusk na tajomný artefakt, ukrytý v nedobytnom trezore. A samozrejme sa stihne rozhádať s dcérenkou z prominentnej rodiny. No, aspoň nikoho neohadzuje ponožkami. 

    Každopádne, napriek paralelám s potterovkami, Alston preukázal riadnu dávku fantázie a vytvoril sympatický svet, v ktorom je obyčajným smrteľníkom pridelená jedna špeciálna schopnosť (samozrejme s výnimkou Amari, hlavný hrdina musí ísť vždy proti prúdu, aj keby to mala byť Amazonka v období dažďov), aby mohli vykonávať prácu v nadprirodzenom svete. Existenciu tohto sveta vysvetľuje oddelením, ktoré má na starosti kamufláže, napríklad za prvú svetovú vojnu mohli miniatúrni mimozemšťania. Škoda, že si autor nevzal na paškál aj covid, stal by sa hviezdou konšpirátorských webov. Dej sa sústredí hlavne na Amarin výcvik a jej pátranie po bratovi, napriek tomu však  do neho Alston zahrnul aj niekoľko originálnych bytostí, napríklad distingvovaného bigfoota, alebo dievča, ktoré sa dokáže premeniť na draka. Najviac ma bavili výťahy s umelou inteligenciou, každý z nich mal nejakú výraznú osobnostnú črtu, hoci ten so zmyslom pre kanadské žartíky by mohol potterovskej základni dosť pripomínať ducha Zloducha. Aj keď teda, prirovnávať ducha k výťahu, to by neobstálo ani v kameňáku tretej triedy. 

    Amari nemá ustlané ani len na krepovom papieri, nieto na ružiach, a musí teda čeliť nejednej nepríjemnej situácii. Ich riešenie je však miestami prispôsobené mladšiemu publiku, takže z niektorých sračiek vybŕdne len s mierne ušpinenou podrážkou, poeticky řečeno. Napriek tomu sa autorovi podarilo vybalancovať tieto situácie tak, že nie sú prehnane prešpekulované, ale ani trápne banálne. Rozuzlenie zápletky sa mi zdalo príliš prvoplánové aj na detskú knihu, ale Alston príjemne prekvapil a v závere nič nie je také, ako pôvodne naznačoval. Samozrejme nemôžete očakávať Fitzekovské osmité piruety zakončené stojkou na susedovej hlave, ale napriek tomu, že záverečná pointa bola jednou z mojich alternatív, bola to práve tá, ktorú som považovala za najmenej pravdepodobnú. Keby mám o 20 rokov menej (vždy ma fyzicky bolí to napísať), asi by som padla na svoju kostnatú riť (ja som totiž bola taká skaderuka skadenoha). 

    Amari a Noční bratia je prvou časťou veľmi sympatickej série, plnej láskavého humoru, originálnej mágie a krásne vytvoreného prostredia. Nie každá detská kniha dokáže pohltiť aj dospelého čitateľa, ale tejto sa to, aspoň v mojom prípade, podarilo na celej čiare. Ak už máte dosť rereadingov Harryho Pottera a všehodžús uvaríte rýchlejšie než hovädzí vývar, dajte šancu aj Amari, len prižmúrte oči nad niekoľkými podobnosťami. 

    Prajem príjemné čítanie! :)

 

Komentáre

Obľúbené príspevky z tohto blogu

Prečo sú Hry o život najlepším YA svojej doby

Pohádka - Temná veža light version

Cyklus vlkodlaka - dávno napísaná, dlho očakávaná kingovská jednohubka