50 viet, ktoré vám uľahčia život - načo robiť veci zložito, keď ich stačí správne okomentovať


     K motivačnej literatúre zablúdim asi tak často, ako Romana k zdravému rozumu - čiže aj úplné zatmenie slnka je frekventovanejším javom. Do určitej miery za to zrejme môžu moje predsudky. Oblasť motivácie a osobného rozvoja sa mi totiž podvedome spája s knihami ako Tajomstvo, alebo s videjkami toho pána, čo má podpriemerné množstvo vlasov a nadpriemerné množstvo viditeľných zubov v úsmeve a vytrvalo vás bude presviedčať, že kto chce byť šťastný, ten bude šťastný a hypotéka, rozvod a exekútor na tom nemôžu nič zmeniť. Najbližšie som bola k textu zameranému na osobný rozvoj zrejme v časoch, keď som v Bravo Girl! lúskala články o tom, koľko vrkočov si mám zapliesť, aby som upútala chlapca svojich snov. Mimochodom, tým bol každý týždeň niekto iný, ale vrkoče neopantali ani jedného. Burani. Každopádne, napriek mojej nechuti k práci na sebe ma titul 50 viet, ktoré vám uľahčia život od nemeckej koučky Karin Kuschikovej zaujal už svojím názvom. Lebo však kto by na takúto ponuku odpovedal: Nie, vďaka, mám to rád zložito. 

    Hneď v úvode chcem konštatovať, že kniha 50 viet (blablabla, prepáč Karin, dlhý názov) nie je žiadnou ezotericky ladenou zenovou zlátaninou, čo vás bude dopovať heslami typu "kto zje dnes pol kila ľanových semiačok, ten sa zajtra dobre vyserie". Karin nie je rýchlokvasená spasiteľka, ktorej sa vo sne zjavil Buddha a odporúčil jej fermentovať orechový likér a vítať každé ráno orientálnou hrou na zvonkohre. Ako moderátorka, žurnalistka, trénerka a koučka zozbierala za svoj profesionálny život široké spektrum poznatkov a skúseností, ktoré chce odovzdať svetu nanajvýš jednoduchou a zrozumiteľnou formou. Jej prejav je veľmi sympatický, láskavý a pokorný. Nestavia sa do pozície najdokonalejšej bytosti na zemi, takej povznesenej nad vrtochy obyčajných smrteľníkov, že majster Yoda by pri nej vyzeral ako vynervovaná troska. Naopak, nebojí sa priznať, že ani ona vždy nereaguje na každú situáciu adekvátne a s nadhľadom. Dokonalosť je len fráza a priestor na zlepšenie sa nájde všade.

    Autorke kvitujem aj to, že zo seba nerobí babku Vševedku, čo má všetko z vlastnej hlavy (a čo tam nemá, na to raz príde). Väčšinu z 50 viet dopĺňa anekdotou, v ktorej ju po prvýkrát počula z úst niekoho iného, a tak na ňu zapôsobila, že sa ju rozhodla zaradiť do svojho programu. Takže nejde len o psychologickú posilňovňu, kde vám bude tvrdiť, že ak si budete opakovať 20x denne "mám bicák ako Arnold", prejaví sa to aj na vašej fyzickej kondícii. Karin hravou a vtipnou formou predostrie modelovú situáciu, názorne ukáže, ako správne reagovať, a potom ide do hĺbky a vysvetlí vám, v čom presne môže spočívať zlepšenie, ktoré vám tá- ktorá veta prinesie. V závere každej kapitoly nájdete ako zhrnutie tri heslá, ktoré vám rozoberaná téma môže poskytnúť. 

    Knihu 50 viet, ktoré vám uľahčia život, môžete prelúskať ako román, kapitolu po kapitole - tak som to urobila aj ja - ale sama autorka v predhovore uvádza, že to nie je nutné. Zaujíma skôr postoj "Vezmi si, čo potrebuješ", než "Tu si sadni na riť a počúvaj ma!". Takže si pokojne nalistujte obsah, prečítajte si ponuku a vyberte si z menu to, na čo máte momentálne najviac chuť. Niektoré vety, ktoré Karin ponúka, môžu vyznievať triviálne a samozrejme. Fakt ma treba učiť, že keď niekomu pomasírujem obličky nákupným vozíkom, mám sa ospravedlniť? Alebo že za kompliment sa treba poďakovať? Potom si spomeniem na dni, keď vstanem z postele ľavou nohou popod rebrík sprevádzaná húfom čiernych mačiek nesúcich rozbité zrkadlá a poviem si, že niekedy je lepšie si pripomenúť aj to, čo by malo byť jasné ako vybielené zuby. 

    Mnoho viet pôsobí, že sú zamerané najmä na pracovné vzťahy, ale myslím si, že táto kniha má čo ponúknuť každému, od generálneho riaditeľa celosvetovej korporácie po handmade tvorkyňu na materskej. Tak či onak, do konfrontácií s inými ľudskými bytosťami sa s výnimkou karantény dostávame denne, a je fajn mať po ruke barličku, ktorá nám pomôže. Nie aby ste ju niekomu zlámali na krížoch, ale aby ste ho naopak odzbrojili svojím šarmom a dobrými spôsobmi. Skrátka, schopnosť poslať niekoho do riti tak, aby tam šiel dobrovoľne a ešte sa vám poďakoval za príležitosť, určite oceníte, nech už si do kolónky "pracovná pozícia" píšete čokoľvek. 

    Na mňa najviac pôsobili kapitoly a vety zamerané na dosiahnutie vnútorného pokoja. Budem úprimná, ja som dosť vzťahovačná, samonasieracia a stresu holdujúca osoba. Takže si asi viete predstaviť, že konštatovanie "robiť si starosti je ako lepiť náplasť, keď si sa neporezal" zarezonovalo v človeku, ktorému dokáže pokaziť náladu predstava, že jedného dňa sa zo Slnka stane supernova a všetci tu zhoria v plameňoch. No čo, mám obavy o svojich potomkov z dvestopäťdesiatehoôsmeho pokolenia. Samozrejme, autorka sa vás nesnaží naučiť, že keď visíte za dva prsty z okna horiaceho mrakodrapu, máte to brať pohodovo. Len s humorom a nepriestrelnou logikou vysvetľuje, že obhryzené nechty a vysoký tlak ešte žiaden problém nevyriešili. 

    Kniha 50 viet, ktoré vám uľahčia život, nepredstavuje instantný spôsob, ako dosiahnuť extrémne skvalitnenie každej jednej sféry života. Sama autorka v závere priznáva, že jednoduchým prečítaním týchto princípov ešte nič nedosiahnete. Rovnako ani nepredpokladá, že do svojho slovníka zaradíte každú jednu kapitolu. Ak si však vyberiete 5, 10, 20 viet, ktoré naozaj precítite, začnete ich hovoriť, alebo si ich aspoň opakovať vo svojom vnútri, výsledky sa určite dostavia. Táto kniha totiž nie je o citátoch z Pinterestu, čo sa dobre vynímajú nad kuchynskou linkou, ale o jednoduchých princípoch, ktorými možno dosiahnuť významné zmeny. Tak prečo to nevyskúšať?

    Prajem príjemné čítanie! :) 

Komentáre

Obľúbené príspevky z tohto blogu

Pohádka - Temná veža light version

Cyklus vlkodlaka - dávno napísaná, dlho očakávaná kingovská jednohubka

Matky a dcéry - Rodinné prípady v knižnej podobe