Ohromný svet - divoká a fascinujúca zmyslová jazda


     Zvieracia ríša ma fascinovala od útleho veku. Obľúbené hračky? Plyšové zvieratká, z ktorých som si vyskladala slušný revír imaginárnych domácich miláčikov. Obľúbená kniha? Leví kráľ - akurát teda Mufasovu smrť som nerozdýchala dodnes. Obľúbený program? Veveričiak Riško (pre neskôr narodených, to bol taký animovaný seriál o...chvíľka napätia....veveričiakovi menom Riško. Občas ho ešte aj dnes vychytíte na RTVS). No a samozrejme som mohla do omrzenia pozerať dokumentárne seriály, najlepšie tie s pánom Davidom Attenboroughom, vďaka ktorým som ako šesťročná ohurovala dospelé publikum znalosťou kapybary alebo otázkou, či to opichliačené zvieratko na obrázku má znázorňovať ježka alebo ježuru austrálsku. A ako mnoho iných vecí, ani z tohto som nevyrástla a zaujímavosti o zvieratkách si ma dokážu naplno získať aj dnes. Preto bola pre mňa jasnou voľbou fascinujúca kniha Eda Yonga - nositeľa Pulitzerovej ceny, okrem iného - Ohromný svet. Za výborný preklad si strhávam skalp z hlavy pred Veronikou Maťušovou.

    Už v škôlke nás učia, že svet spoznávame pomocou piatich zmyslov (a modernej techniky, ale to väčšinou príde až neskôr). No a nakoľko je známe, že človek je tvor síce vyspelý, ale aj sebestredný a egoistický, samozrejme predpokladáme, že zvieracie vnímanie sa výrazne podobá na to naše, akurát v niečom vynikáme my a v niečom zvery. Nuž, trt makový s posýpkou, vážení. Každý živý tvor vníma svoje prostredie absolútne jedinečným spôsobom, označovaným termínom umwelt - čiže ktorými zmyslami vníma aké podnety. Ed Yong sa zameral na zmyslové schopnosti naprieč zvieracou ríšou, od nám najbližších tvorov ako psy a mačky, až po obrovské vráskavce alebo maličké tŕňovky (to je taký drobný hmyz, čo hrá blues na rastline. Neveríte? Prečítajte si knihu!). 

    Ak by som mala vymenúvať, ktoré fakty z tejto knihy ma zaujali najviac, boli by sme tu do večera (teda ja, pochybujem že by niekoho bavilo ma počúvať tak dlho). Snáď k žiadnej knihe som si neurobila toľko poznámok ako k Ohromnému svetu. Napríklad som sa dozvedela, že svoje psy venčím vcelku prijateľným spôsobom - nakoľko naši kamoši vnímajú svet primárne prostredníctvom vycibreného čuchu, z prechádzky veľa mať nebudú, ak ich budete celý čas nútiť klusať vedľa bicykla a nedáte im príležitosť poriadne si ošmirgľovať nos o chodník. Trochu sa im do života predsa len seriem, pretože im nedovolím patrične analyzovať každý exkrement, okolo ktorého prejdeme, ale s tým snáď dokážu žiť. A predpokladám, že sa k vám zatiaľ nedostala informácia, že známy pán Darcy, romantický to hrdina Jane Austenovej a našich snov, dal meno chemikálii v moči myšiaka, pomocou ktorej láka samičky. Ach, ta láska nebeská! Dozvedela som sa tiež mnohé o mojom najobľúbenejšom operencovi - napríklad, že soví ksicht nemá tvar kruhu iba preto, že to vyzerá brutálne efektne, alebo že tie rozkošné chocholky na hlave výra skalného sú naopak naozaj len na parádu a uši má úplne inde. A ešte jedna vec, kým sa pohneme ďalej - ak vás niekedy fascinovalo osem chápadiel chobotnice a zamýšľali ste sa nad tým, ako dokáže jeden mozog koordinovať osem pružných končatín, tak vedzte, že chápadlá sú do značnej miery autonómne a mozog ich v podstate nechá, nech si robia, čo uznajú za vhodné. Výraz "pravá ruka nevie, čo robí ľavá" naberá v chobotničej terminológii celkom nový rozmer, no aj tak sa stavím, že by pero otvorila rýchlejšie než Andrej Danko. 

    Okrem obrovského množstva úžasných informácií vás táto kniha ohúri dvoma sadami prekrásnych fotografií - fotky sú sústredné v strede knihy, nie priamo v texte, ale to vôbec nevadí, ja to beriem ako lahodný dezert, na ktorý sa môžete počas čítania tešiť. Ak si urobíte tú radosť a pustíte sa knihu čítať, dovolím si upriamiť vašu pozornosť na ten nádherný portrét plamienky driemavej. 

    Ak vás  nepresvedčí faktografická nadupanosť ani vizuálna príťažlivosť, Ed Yong má v rukáve ešte jedno eso a tým je fantastický zmysel pre humor. Knihu som čítala slimačím (alebo krtím) tempom, pretože som si naozaj chcela niečo aj zapamätať a pochopiť (a nakoľko chápanie je v mojom prípade občas dosť výkon, výpočet všetkých receptorov, teliesok a neurónov mi dával riadne zabrať), no celý čas som sa uchechtávala. Áno, také veľké množstvo nahustených faktov môže pôsobiť trochu vyčerpávajúco, ale Ed to skvelo kompenzuje odľahčeným rozprávaním. Napríklad pri zmienke o tučniakoch cituje známy hit z Frozen, alebo vysvetľuje, že ak by vám na hlave sedel štrkáč, dokázal by vycítiť myš sediacu na vašom prste, a rovno vás varuje, aby ste to doma neskúšali. Niežeby to nebolo samozrejmé, kto by sa už len chcel dotýkať myši.

    Okrem nám známych piatich zmyslov Ed Yong upúšťa od vrodeného ľudského egoizmu a venuje sa aj zmyslom, ktorými ľudia (možno až na pár výnimiek) nedisponujú, ako echolokácia netopierov, elektrolokácia rýb (tu sa okrem iného dozviete aj to, prečo má žralok kladivohlavý takú bizarnú lebeňu), či orientácia karety obrovskej pomocou magnetického poľa zeme. V poslednej kapitole však autor upustí od žartíkov (vo väčšej miere) a upozorňuje na to, ako ľudia svojim bezohľadným konaním narúšajú zmyslové vnímanie iných živočíchov. A nielen tým, že slamka z vášho vegánskeho nízkokalorického proteínového latéčka skončí v oceáne a potom v nose korytnačky. Zvieratám ubližujeme aj tým, že naše mestá celoročne svietia ako majáky, a náš technologický pokrok zamoruje svet hlukom. Svetelný a hlučný smog sú najľahšie odstrániteľné formy znečistenia, len musíme obetovať časť svojho pohodlia. Keď už na nič iné, na toto bol ten Covid dobrý.

    Kniha Ohromný život je naozaj ohromne poučným, fascinujúcim a obohacujúcim čítaním, ktoré pozdvihne váš pohľad na svet na novú úroveň. Pomôže vám lepšie pochopiť svet okolo seba prostredníctvom zmyslov, ktoré nemáte, alebo iným využitím tých, ktoré máte. Ed Yong sa nesnaží svojich čitateľov ohúriť tým, čo všetko vie, ale priateľsky sa podeliť o to, čo sa sám dozvedel spoluprácou s vedcami. Naozaj veľmi odporúčam každému, kto sa chce pozrieť na svet v širšom kontexte, než zrakom.

    Prajem príjemné čítanie! :) 

Komentáre

Obľúbené príspevky z tohto blogu

Pohádka - Temná veža light version

Cyklus vlkodlaka - dávno napísaná, dlho očakávaná kingovská jednohubka

Matky a dcéry - Rodinné prípady v knižnej podobe