Philippa Perry - Toto by si mali prečítať všetci, ktorých máte radi


 Vzťahy sú vec ošemetná, ťažko žiť s nimi, nemožné žiť bez nich. Či sa nám to páči alebo nie, človek je stádové zviera (ak inklinujete skôr k mäsožravcom, pokojne povedzte, že svorkové, ale to znie ako z oddelenia domácich potrieb) a žiť v absolútnej izolácii mu neprospieva. A keby ste to aj skúsili, stále budete musieť strpieť samých seba - áno, aj život vo vlastnej hlave je svojím spôsobom vzťah. Takže čo s tým, keď vám všetci lezú na nervy a snívate o samote v horách, kde si v tichu a pokoji ničím nerušenom preženiete hlavou guľku aby ste ukončili aj ten jeden nevyhnutný vzťah? Philippa Perryová prichádza po knihách zameraných na rodičovstvo s knihou, ktorá má nemožne dlhý názov a zaoberá sa tým, ako si vylepšiť spolunažívanie a všeobecne život a nestráviť ho frflaním a sebaľútosťou (niežeby mi to znelo povedome. Iba trochu...dosť).

    Možno si teraz hovoríte, že si žijete v spokojnej blaženej nezadanosti a tak vám táto kniha nemá veľmi čo ponúknuť. No pozor vážení, ono sa to nevolá Toto by si mala prečítať vaša hysterická manželka (ale ja som to urobila, lebo som charakter) a autorka sa tu naozaj nezameriava len na teplo rodinného krbu z reklamy na vysávač Eta. Áno, ľúbostným vzťahom venuje mnoho priestoru, rovnako tak sa však zameriava na vzťahy v rodinách všeobecne - či už ide o strýka a neter alebo svatku a bratranca z ôsmeho kolena, vždy je čo zlepšovať a na čom pracovať. A v neposlednom rade hovorí aj o vzťahu človeka k sebe samému a hľadanie vnútorného pokoja. 

    Kniha je rozdelená do štyroch častí. Prvá sa zameriava na vytváranie a udržiavanie vzťahov, a opäť zdôrazňujem že tu nepôjde výlučne o krájanie torty a triafanie sa kyticou do hlavy poslednej slobodnej sesternice. Philippa radí, ako sa vzdať pocitu, že môžeme zmeniť niekoho, koho máme radi, a namiesto toho sa zamerať na zmenu seba. Také jednoduché a pritom to málokomu trkne a radšej rozbije štyri sety tanierov za týždeň. Keď už spomínam produkciu črepov, ďalšia časť sa zameriava práve na konflikty - a nejde o to ako sa im vyhnúť, ani ako zakaždým vyhrať (pardon ak som vás sklamala), ale o to, ako zvládnuť a vyriešiť hádku bez toho, aby mala dlhodobý dopad. Potom príde reč na zmeny - lebo niektoré veci sú skrátka príliš pokazené na to, aby sa dali opraviť, a vtedy je čas zdvihnúť kotvy, spáliť most, skartovať fotky a zmeniť heslo na wifi. No a v závere sa dozvieme, ako vyťažiť čo najviac z času, ktorý máme k dispozícii - a nemusíte sa hneď začať učiť štrikovať, hrať šach, potápať, skákať padákom a ak vám večer zostane čas, ešte si strihnúť dve lekcie mandarínskej čínštiny. Stačí len robiť veci, čo nás tešia a napĺňajú hrdosťou.

    Veľmi sa mi páči, ako autorka zakomponovala do textu emaily od ľudí s najrôznejšími problémami, ktorý ju žiadali o radu. V mnohých z nich som sa aspoň čiastočne našla. Philippa sa nesnaží poučovať ani nehovorí, čo by v takej situácii robila ona, lebo kým nie som v tvojich topánkach, neviem ako ťa bolia otlaky. Namiesto toho citlivo, objektívne a s primeraným odstupom odporúča jednoduché a efektívne kroky, ako z toho von. Najviac vo mne zarezonovalo práve zistenie, že zmena musí začať odo mňa. Ako hej, ono to nie je nič, na čo by som potrebovala dvadsať rokov psychologicko-behaviorálnych štúdií, ale občas človek skrátka potrebuje počuť niečo, čo vie. Takže sa vydám touto cestou a uvidím či bude stačiť zmeniť seba alebo aj prostredie. 

    Motivačná literatúra často vzbudzuje mierny odpor. Ja k nej tiež pristupujem opatrne, lebo si nemyslím že meditácia nad horiacim santalovým drevom a chia semienka mi majú čo ponúknuť, ale raz za čas narazím na knihu ktorá mi fakt otvorí oči a toto je jedna z nich. Nechcem ju nazývať univerzálnym návodom, lebo taký neexistuje, ale myslím, že môže pomôcť naozaj širokému spektru čitateľov so širokým spektrom trápení. Takže či už máte naprd manželstvo, despotickú mamu, rezervovaného otca alebo vás neposlúcha pes, skúste túto knihu. O psoch tam toho veľa nie je, ale inak vám môže pomôcť trochu otvoriť oči.

    Prajem príjemné čítanie! :) 

Komentáre

Obľúbené príspevky z tohto blogu

Pohádka - Temná veža light version

Cyklus vlkodlaka - dávno napísaná, dlho očakávaná kingovská jednohubka

Matky a dcéry - Rodinné prípady v knižnej podobe