Jim VandeHei, Mike Allen, Roy Schwartz - Stručne a jasne

 


    Hovorí sa, že žijeme v informačnom veku. A tiež v multiinformačnom, dezinformačnom a deformačnom, ale o tom inokedy. Podstatné je, že sa na nás valia slová, vety, súvetia, zvolania, oslovenia, celé slovné tsunami. Brániť sa tomu nevieme, tak to skrátka ignorujeme. Že nie? No schválne, koľkokrát ste dočítali článok do konca? A e-mail z chovateľských potrieb, lebo ste si zabudli odškrtnúť, že nemáte záujem o informácie o výhodných ponukách (real life story)? A teraz si predstavte, že to isté robia ľudia vám. Vaše správy, texty či články sú prísne cenzurované mozgom prijímateľa. Ako s tým vybabrať? Odpoveďou môže byť kniha Stručne a jasne od pánov VandeHeia, Allena a Schwartza - zakladateľov firmy, ktorá sa zaoberá práve tým, aby sa ľudia naučili povedať viac za menej. Knihu preložil Martin Kolenič.

    Takže, doba je dnes nielen informačná, ale hlavne uponáhľaná. Každý chce všetko okamžite a málokto má trpezlivosť hľadať pointu ako ihlu v kope špendlíkov (v sene ju pri svojom šťastí nájdem hneď, stačí si do neho sadnúť). Dlhé texty sú tolerované čoraz menej, a čo nie je tolerované, to je ignorované. Podľa autorov sme síce prešli obrovským technologickým, pracovným a sociálnym vývojom, ale naše komunikačné schopnosti zostávajú stále na jednej úrovni. Namiesto toho, aby sme veci komunikovali priamo, balíme ich do vatičky, akoby im hrozilo prechladnutie. Ak nechceme byť prehliadaní, musíme sa naučiť podávať informácie (tramtadadá) stručne a jasne.

    Áno, áno, myšlienka zaujímavá, logická a určite pravdivá. Sama na sebe pozorujem, že stratiť moju pozornosť je ľahšie ako zabudnúť slnečné okuliare v skúšobnej kabínke. Autori rozhodne vedia, o čom hovoria, koniec koncov na tom založili úspešné podnikanie a vytvorili aj softvér, ktorý hodnotí texty na základe ich princípov a boduje ich čitateľnosť. Tak kde je problém? Hneď sa k tomu dostanem, ale najskôr mi dovoľte zdôrazniť, že ide o moje výsostne subjektívne postrehy. To, že kniha nefungovala na mňa, vôbec neznamená, že nebude fungovať vám.

    Aby som to vysvetlila, pri knihách o osobnom rozvoji mám rada, ak sú písané takým tým odľahčeným, priateľským a ústretovým štýlom. Napríklad ako píše Ali Abdaal v Produktivite bez starostí - on vám síce povie, že by bolo fajn zdvihnúť tú lenivú riť, ale urobí to tak jemne, že vo vás vyvolá pocit, že išlo o vaše slobodné rozhodnutie. Tuto kolektív autorov vo mne vyvolával akurát tak úzkosť (ich softvér sa síce volá Axios, ale moja hlava ho vytrvala nazývala Anxious. To nebude náhoda). Mala som pocit, že ma stále upozorňujú, aby som už toľko nežvanila (nevravím, že nemajú pravdu, ale príjemné to nie je). Ich princípy sú rozhodne efektívne, no ich dodržiavanie eliminuje z konverzácie také to ľudské teplo. Napríklad, keď meníte plány na poslednú chvíľu, tak nie je nutné sa ospravedlniť, len oznámiť, že namiesto k susedom sa majú hostia dopraviť do Paríža, au revoir et bon voyage! 

    A druhá vec, čo mi nesadla, bolo to, ako sa autori ustavične vracali k zdôrazňovaniu vlastných úspechov a vymenovávaní výhod svojho softvéru. Ako keby som čítala informačnú brožúrku k Axiosu, čo zabili poslednou kapitolou, kde  nabádajú, aby ste si na ich stránke vyskúšali softvér Axios. 

    No zase aby som len nefrflala, našli sa aj veci, ktoré ma zaujali. Napríklad kapitola u využití princípov Stručne a jasne na sociálnych sieťach alebo kapitola o prospešnosti používania smajlíkov. Graficky je kniha tiež veľmi podarená, je plná ilustračných obrázkov, ktoré skvelo dopĺňajú text. Na začiatku každej kapitoly sa dozviete, koľko slov obsahuje a koľko času vám asi zaberie - skrátka je fér, že o princípoch Stručne a jasne nielen hovorí, ale ich aj dodržiava. Akurát teda ja som ešte zrejme neprešla tým spomínaným komunikačným evolučným vývojom a tak informácie, podávané stroho a efektívne, u mňa nepadajú na úrodnú pôdu.

    Samozrejme, ja nie som manažér, ani žurnalista, ani asistentka prezidenta Spojených štátov, čiže mám veľmi obmedzené možnosti uplatňovania týchto princípov. A tam, kde by som aj mohla, to očividne vytrvalo odmietam, ako ste sa práve mohli presvedčiť. Ešte raz však chcem zdôrazniť, že Stručne a jasne určite nie je kniha, ktorá by nestála za prečítanie, alebo ktorá vám nič nedá do života. Na mňa nefungovala forma, ani obsah, čo však vyplýva z nedostatočných možností, kde by som mohla ľudí oslňovať svojou priamočiarosťou. Alebo mi je súdené už naveky chodiť do Trnavy cez Kambodžu. Vy možno nájdete kratšiu cestu.

    Prajem príjemné čítanie! :)

Komentáre

Obľúbené príspevky z tohto blogu

Cyklus vlkodlaka - dávno napísaná, dlho očakávaná kingovská jednohubka

Džinovia - koľko trápenia vydrží jedna rodina?

Posledný jednorožec - ročná dávka nostalgie v luxusnom balení