Neil DeGrasse Tyson, James Trefil: Kozmické záhady


     Vesmír je niečo ako elektrina. Málokto okrem odborníkov sa do hĺbky zamýšľa nad tým, ako vlastne funguje, stačí, že tam niekde je a robí si svoju prácu. Na rozdiel od elektriny, ktorej zmiznutie si všimneme hneď, vďaka tomu, že nám postojí celá domácnosť (tiež vás vždy znepokojí tá absencia podprahového bzučania?), keby sa z ničoho nič odporúčal vesmír, ani si to nevšimneme. Lebo nebudeme mať kedy, budeme príliš zaneprázdnení vlastnou neexistenciou. Ak však patríte k ľuďom, ktorých vždy fascinoval pohľad mimo horizont, potom by vás mohla zaujať kniha Kozmické záhady od autorov Neila deGrassea Tysona a Jamesa Trefila (aj vám sa vaša myseľ snaží vsugerovať, že je to české priezvisko?). Všetky tie odborné, ťažko pochopiteľné výrazy a aj ten zvyšok obdivuhodne preložil Pavol Šveda.

    Zaujímalo vás niekedy, kedy si ľudia uvedomili, že nežijú uprostred kolotoča nad detskou postieľkou, z ktorého staticky visia hviezdičky a mesiačiky? Mňa by v tejto súvislosti skôr zaujímalo, či každý večer čakali, že sa z atmosféry ozve Twinkle twinkle little star, ale to je vedľajšie. Premýšľali ste už o tom, kde sa vzal život? Nie v súvislosti so včielkami a kvietkami, to nám už viac než podrobne vysvetlila E. L. James, ale v elementárnej prapôvodnej podobe - ako sa vlastne stalo, že tu sme? A aj keby ste mali doteraz celý vesmír u papuče a viac vás zaujímala Ruža pre nevestu, museli ste sa minimálne pri pozeraní Dňa nezávislosti pozastaviť nad predstavou, že nie sme jedinou planétou, ktorá má organických obyvateľov. Autori sa v Kozmických záhadách zaoberajú týmito, ale aj mnohými ďalšími otázkami. Vznik Slnečnej sústavy je jedna vec, ale kedy vlastne vznikol vesmír ako taký? Je iba jeden, alebo ich je viac? Z čoho sa vlastne skladá? Kde sa končí? Prečo nosil Sheldon stále dve tričká? Okej, to posledné neriešia, ale spomínajú teóriu strún, takže máte šancu konečne pochopiť, o čom to mleli v BigBang Theory. Ja som pochopila akurát to, že tie struny kmitajú rýchlosťou, akú žiadny gitarista nemá šancu vyvinúť. 

    Skôr než prejdem k podstatnému, musím vyzdvihnúť vizuálnu stránku, lebo to je vám tak kozmicky meteoricky nádherná kniha! Farebné fotografie, animácie, ilustrácie, proste obrázky na kvalitnom papieri z nej robia ozdobu knižnice. Aj keby ste rovno text ignorovali (čo neodporúčam), už len očumovanie obrázkov si užijete (to zase odporúčam, bola by škoda ich neočumovať). Celé je to ešte okorenené autorovými humornými Tweetmi - ak máte tú appku s tým vrabcom, oplatí sa ho sledovať. 

    Pri čítaní som zistila, že, po a. kvantová mechanika pre mňa fakt nie je cesta, po b. vesmír je príliš abstraktný na to aby som ho dokázala pochopiť, ale v tom som zajedno s vedcami, ktorí ho skúmajú, takže pohoda, a po c. koniec sveta nám hrozí každý deň asi 20x za hodinu, dobrú noc a sladké sny. No dobre, to som trochu prehnala, každopádne, život je vec krehká a keď ho ešte namiesto titánového trezora len tak pohodíte vo vesmíre, katastrofa je na spadnutie. Najlepšie sa mi čítali kapitoly práve o vzniku života a o možnej komunikácii s mimozemskými civilizáciami. Autor naznačuje, že sme si doteraz nepokecali s Ítím možno preto, že mu za tú snahu jednoducho nestojíme - ja tiež nechodím do záhrady konzultovať priebeh prezidentských volieb s mravcami. Aj keď...tento rok možno urobím výnimku. 

    Kozmické záhady sú nepochybne fascinujúcim čítaním, no napriek autorovej očividnej snahe priblížiť tému čo najširšiemu publiku, ja som sa miestami fakt nechytala. Obávam sa, že zrejme nebudem najžiarivejšou hviezdou v galaxii, ale v tej zmäti atómov, protónov, elektrónov, hmoty, antihmoty a čo s čím interaguje alebo neinteraguje a čo je ako nabité a zabité som bola stratená ako neutríno v hadrónovom urýchľovači. Ak už máte o fungovaní kozmu dačo naštudované, budete túto knihu milovať, ale nováčik ako ja (alebo biely trpaslík ako ja) sa pri niektorých častiach dosť natrápi.

    Tak či onak, napriek mozgovej gymnastike presahujúcej moje schopnosti, ku ktorej ma Kozmické záhady občas nútili, som sa dozvedela veľa zaujímavých informácií a keď už pre nič iné, pre tie úžasné obrázky to stálo za to!

    Prajem príjemné čítanie! :) 

Komentáre

Obľúbené príspevky z tohto blogu

Pohádka - Temná veža light version

Matky a dcéry - Rodinné prípady v knižnej podobe

Cyklus vlkodlaka - dávno napísaná, dlho očakávaná kingovská jednohubka