Dana Schwartz: Nesmrteľnosť - príbeh lásky

 

    Minulý rok som sa výnimočne nechala zlákať obálkou - lebo s hrdosťou oznamujem, že som ten typ jedinca, čo pokojne zvládne knihu s vrecom hnilých krumplí na obale, pokiaľ zaujme anotácia, v opačnom prípade môže byť aj vykladaná diamantami a ani to mnou nehne. A nielen preto, že moje financie by stačili možno na vyleštený kremeň. Takže k veci, nechala som sa zlákať krásnym zjavom knihy Anatómia - príbeh lásky. Asi nemusím veľmi vysvetľovať, že môjmu ignorantskému mozgu stačili šaty rozprestreté do tvaru chlopní a zmienka o anatómii, aby bol schopný prehliadnuť všetku lásku sveta, a tak to aj dopadlo (recenzia tu). Hovorí sa, že dvakrát do tej istej rieky nevstúpiš, no ja som si svižne nadbehla po prúde a vhupsla tam až po kolená - a prečítala si aj pokračovanie románu Dany Schwartzovej s názvom Nesmrteľnosť - príbeh lásky. O preklad sa postarala Denisa Jahičová.

    Hazel si povedala, že najlepší liek na zlomené srdce sú zlomené kosti, a tak sa tvrdohlavo pretĺka životom ako prvá ženská chirurgička v Škótsku, hoci bez potrebnej atestácie. Udalosti spred roka vníma ako niečo, čo sa mohlo skutočne udiať, alebo čo mohlo byť len výplodom mysle vystavenej nadmernému stresu. Jej snaha zachraňovať ľudské životy ju dovedie až do basy a k vyhliadke, že o ten svoj v krátkej budúcnosti príde, keď za šibeničné lano zaťahajú z najvyšších miest a Hazel sa podarí vyhnúť oprátke pod podmienkou, že vylieči princeznú Charlotte z neznámej choroby, ktorá jej znemožňuje plniť si monarchické povinnosti ako vydať sa, plodiť a rodiť. V Londýne Hazel stretne nielen sympatického mladého doktora, ktorý by jej mohol pomôcť s liečbou princeznej a ešte s kadečím iným, čo sa deje za zatvorenými dverami budoáru s gardedámou márne búšiacou do zárubne, ale aj spolok osobností, ktorých spája tajomné puto, presahujúce ľudské chápanie.

    Priznávam, že pri čítaní prvej časti som poriadne ani nevedela, do čoho idem, čakala som vyvrhnuté orgány, temnotu a skazu, čo som do istej miery aj dostala, akurát do toho sa hlavné postavy olizovali v hrobe ako tínedžeri na koncerte Kaliho. V tom hrobe možno mali aspoň lepšiu hudbu. No nič, teraz som už bola zmierená s tým, že veľká časť deja sa bude točiť okolo zamilovaných kukučov a musím povedať, že ako nenáročná oddychovka táto kniha funguje dosť dobre. Prvej tretine knihy vlastne ani nemám čo vytknúť - Hazel behá po Edinburghu a rieši nechutné zákroky od trhania zhnitých zubov po zahnisanú končatinu, poohýbanú ako paragraf kreslený prváčikom. Autorka pekne opísala aj čas strávený za mrežami, teda pokiaľ sa dá pekne opísať postupné chradnutie, prechod od zúfalstva cez nádej po rezignáciu a vypadávanie vlasov v chumáčoch veľkých ako vykŕmené morské prasiatko. Mohla Hazel zavrieť, chvíľu ju postrašiť a zase pustiť, ale ona jej to dala vyžrať a za to má moje uznanie.

    Po Hazelinom príchode do Londýna sa kniha mierne zvrhla na štandardný čajový román, ociachovaný pravouhlým milostným trojuholníkom podľa Pytagorovej vety Hazel na plese plus Jack na šibenici rovná sa doktor na druhú. Frflala by som viac, ale našťastie sa do toho primotal tajný spolok učencov, ktorý síce nie je tým najoriginálnejším klubom v knižných kuloároch, ale privial do deja štipku pikantérie - a nie takej tej keď si Hazel predstavuje, ako by jej doktor vyzeral bez nariaseného golierika. Schwartzová sa opäť pokúšala vybudovať gotickú atmosféru, a spomínaný spolok dodal knihe trochu Jekyllovskej esencie, to nepopieram, ale odseknutá hovoriaca hlava pôsobila skôr komediálne než desivo. Namiesto Frankensteina mi blikla Meryl Streep vo filme Smrť jej pristane. Ono to ani s tou gotikou netreba preháňať.

    Záver je do veľkej miery predvídateľný, a nielen preto, že autorka zasadila do deja reálne postavy - v určitom momente sa ich smerovanie v knihe výrazne odkloní od wikipédie. Viackrát cítiť snahu o prekvapivý dejový zvrat, ale za seba hovorím, že žiadny z nich ma nedokázal vyhodiť zo sedla rovno do splaškov pod kopytami. To neberte ako kritiku - ako som spomínala, pokiaľ idete do knihy ako do oddychovky na príjemné  jarné večery, tak funguje viac než dobre.

    Prajem príjemné čítanie! :) 

Komentáre

Obľúbené príspevky z tohto blogu

Cyklus vlkodlaka - dávno napísaná, dlho očakávaná kingovská jednohubka

Džinovia - koľko trápenia vydrží jedna rodina?

Posledný jednorožec - ročná dávka nostalgie v luxusnom balení